bloglovin

På tal om frukost,..

Det viktigaste målet om dagen är just frukost. Är du mätt efter frukost äter du mindre under dagen. Så är det bara. Så de som hoppar över frukost och vill komma i form gör sig själv en otjänst.

Jag själv äter ju efter GI. Passar mej perfekt och är jättegott.

För mej är det yoghurt/fil med musli till. Finns flera hemmagjorda musli man kan göra så att man kan få det precis som man vill ha det. Ägg är oxå en favorit till frukost. Annars är det sällan jag faktiskt äter ägg.  En annan favvo är havregrynsgröt, jummy.

Det som är det viktigaste är att innehållet håller måttet, dvs allt som behövs så som fett, protein och kolhydrater.


Tänk på att det som håller dej mättast längst är protein, så där är ägg verkligen bra. Men gillar man inte ägg så finns det flera andra alternativ att välja tex makrill i tomatsås (precis testat o funkar si så där för min del) eller flera skivor smörgåsskinka.

Många skyller på att man inte äter en bra frukost är för att man är trött och orkar inte gå upp på morgonen i tid, utan väljer att se bra ut för dagen istället för bra i magen.

Koka ett ägg kvällen innan, ta med dig en banan och gärna några nötter. Mina favvonötter som jag äter på morgonen eller om jag får sötsug är "Risenta" som tagits fram tillsammans med Anja Pärson. Tranbärstankar, Norrskensnötter och Skogsbärslycka just love them. Men en färdig blandning av olika nötter finns oxå att köpa i vanliga mataffärer som säljer naturgodis.



Men det finns ju även de som har det svårt att äta direkt på morgonen, då är mitt knep att ta lite osockrad yoghurt typ en skål. Thats it så klarar du dig i några timmar tills du kan ta o äta en bättre frukost senare. På första mellanmålet tex. Äter du ingenting alls kommer du att vara vrålhungrig efter 2 timmar att du vaknat och då är det väldigt lätt att ta till fel mat som enbart stillar din hunger men gör inget för din figur.

Många gillar att äta ljust bröd, flingor o sånt men tänk på att vissa flingor kan vara lika söta som wienerbröd o sånt stoppar man ju inte i sig om man vill hålla koll på sin vikt.  Ljust bröd är bukutfyllnad och ger dig sötsug direkt efter att du ätit det. Inte alls bra.

Vag gillar du att äta till frukost??? Har du några bra tips?

Här kommer ett tips på egen musli gjort utav Fredrik Paulúns .

Honungsrostad musli med gojibär och kokos.

ca 10 port

Mät upp 2 dl havregryn, 2 dl rågflinor och 2 dl dinkelflinor på en plåt. Blanda samman ½ dl vatten, 2 msk neutal rapsolja och 2 msk flytande honung och häll över. Rör om ordentligt. Rosta  i 175 grader i 15 min. Rör om då och då för att undvika att det bränns. Låt flingorna svalna och blanda sedan 1 dl torkade gojibär, 1 dl russin, 1 dl hackade pekannötter, 1 dl pumpafrön, 1 dl krossade linfrön och 3 msk kokosflinor. Förvara i en lufttät burk. Gött gött :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0