Tabu att ha barnen på dagis??

Jag har skrivit om detta innan att det nästan är tabu att ha sina barn på dagis. Det blir långa dagar för barnen om båda föräldrarna arbetar heltid. Innan jag vart ordentligt sjuk skämdes jag för att lämna fram schemat med tiderna hur mina barn skulle gå eftersom vi båda arbetade fullt ut. Det vart långa dagar för dem. Nu när det ännu värre...Att vara hemma och ha barnen på dagis. Hur kan jag?

När jag vart sjukskriven så var det första personalen frågade om vilka var barnens nya tider. För nu slapp de ju så långa dagar på dagis. Jag var ju trots allt hemma. Ja det hade rätt att jag är hemma, men hur kul får de då med mej????

Jag orkar inte gå ut, vill sova hela tiden. Den tiden jag är vaken, springer jag fram och tillbaka till Herr toalett. Så att gå ut eller ta oss till en lekplats finns inte på schemat. Dagarna när jag vet att jag skall någon stanns äter jag inte på hela dagen innan för att slippa springa på toa hela tiden. Att inte äta funkar ju ibland men inte varje dag. Jag försökte i 2 veckor att hämta dem tidigare vid 15. Men då ville de ju leka för fullt och förstod inte varför vi inte kunde göra något . Vädret var ju fint, så varför vara inne??
 Tv:n fick bli min barnvakt. Vilket inte är bra alls. Datorn fick bli Syrsas. På dagis kan de ju leka av sig, vara ute och vara med andra barn. Men fröknarna tyckte det vart för mycket barn och frågan kom ju vad jag gör på dagarna. Ja jag är hemma, inne hela tiden trots fint väder och gör inte ett skit. Springer fram och tillbaka på toa. Det är vad jag gör.

Sen ändrade jag tillbaka tiderna. Då vart det ju ramaski på dagis. Så i fredags när de frågade min man om vi skulle ändra tiderna och hur det skulle bli i framtiden ringde jag till dagis och var så arg.

Jag sa: Bara för att jag inte har en sjukdom som syns utåt så är jag sjuk. Förklarade hur barnen skulle få ha det om de skulle stanna hemma med mej och en hel del annat. Men fy vad arg jag var. Hon vart äldigt paff måste jag ju erkänna och det märktes att hon kände sig dum när jag berättade hur jag hade det. Jag hade ju redan berättat det innan men då lyssnade de tydligen inte. Sen så ändrade jag tiderna ialla fall, för ingen skall kunna säga att jag är en dålig mamma som det är så uppenbart att det är vad de tycker.

Självklart vill inte jag att dagis skall uppfostra mina barn, men har man inte ork att kunna ge dem en dag som de förtjanar så varför inte utnyttja att vi faktiskt har rätten att ha barnen på dagis???

Jag skämmdes redan innan hämtade dem sent på dagis när jag arbetade heltid. Man var ju en dålig förälder. Utpekad... För man hade väl skaffat sina barn för att man ville vara med dem så mycket somd et bara går?

Jag vet att vi diskuterade på jobbet hur folk arbetade enbart 2 dagar i veckan. Hur deras män arbetade istället heltid och en massa övertidstimmar istället för att de skulle få till det ekonomisk att kunna vara hemma så mycket. De hade enbart en gemensam semestervecka sen tog de sina på olika veckor för att barn skulle slippa vara på dagis så mycket utan skulle få långa sommarlov.

somamräng. Bild hämtad ifrån google
Bild hämtad ifrån google



Varför inte ha 4 semetser veckor tillsammans och njuta av att ha hela familjen är hemma och kan göra saker tillsammans??

Jag har redan skuldkänslor för att barnen är på dagis, och får ännu mer av att personalen är på en hela tiden om att minska tiderna.

Är jag en dålig förälder som vill att mina barn skall få leka , cykla och aktiveras på dagarna istället för att vara inne hela dagarna??




Kommentarer :

#1: Åsa

ABSOLUT INTE en dålig Förälder är du.Du /ni vill ju barnens bästa ocjh stå på dig när de gäller dagisfröknars gnäll, vi vet hur d var för oss när ja hade mina skäl också å ha längre dagar...



TRIST när de ska gnälla för en skit sak.. finns värre saker å bry sig om ..



Vi har sett andra exemplar där föräldrarna BARA STRUNTAR I BARNETS BÄSTA att få vara på Dagis och de BARA är hemma utan stimulering alls... Ha de bra Gumman å kram kram från oss. :P

skriven
#2: chaiimphoemphon

svar: ja! :D



ska kanska va med min älskling själv?:)

skriven
#3: linna

hej sosso. linna här, angelikas vän. hamnade in på din blogg och jag vill bara säga att du är ju en bra mamma som vill dom väl. jag menar annars hade du ju kunnat ha dom hemma vid tvn. trist med inskräkt dagisepersonla. de borde inte ifrågasätta. stå på dig! det blir bättre för er alla om du får vara hemma o vila om dagaran. de får leka av sig. o på kvällen får ni mysa. stor kram!

skriven

Kommentera inlägget här :