Har du något beroende?

Det är ta mej fan inte lätt att sluta med något som är så beroende framkallande så som socker. 
 
Socker finns överallt, typ var enda livsmedel som vi stoppar i våra munnar. 
Socker samt salt tillsätts som smaksättare för att vi skall gilla produkten. Jag mår illa av bara tanken att små barn i tidig ålder får i sig så mycket salt och socker att det kan skada dras små kroppar.
Vi som vuxna, är de som gör valet vad våra barn skall stoppa för mat i deras munnar. 
 
Jag har nu tagit steget (igen) för att försöka minska och förhoppningsvis i framtiden sluta inta godis. Att sluta helt med socker är ju som sagt väldigt svårt. Så jag kommer inte att stå och läsa på alla produkter som jag kommer att inhandla, hur mycket socker det innehåller. Men jag skall försöka att ta bort det synliga socket. Så som sluta med godis. 
 
Detta kommer att bli jättesvårt, nog en utav de tuffaste utmaningar jag kommer att stöta på i mitt liv.
Jag äter godis varje dag, för flera 100-tals kronor varje vecka. Vågar inte ens tänka på vilken summa jag är uppe i bara i år, på hur mycket pengar jag lagt ut, som jag och min familj kunde ha haft roligare för än att det skall försvinna och gå upp i rök. Det är säkert minst 1000kr varje månad lägger jag på godis om det ens räcker.
 
Hmmmm måste tänka efter, vågar jag ens räkna ut hur stor summan jag är uppe i bara i år!!
  
Jag köper godis för ca 200 kr varje gång jag inhandlar godis.
 
Jag kan inhandla godis allt ifrån 1 till 3 gånger i veckan.  Ofta är det på måndagar, onsdagar och fredagar, så det kan bli ibland ca 600 kr i veckan.
 
Då räknar jag inte ens med läsk och snacks!!
 
Så 600kr X 52= 31 200kr!!! på ett år 
Kan detta ens stämma...!!???
Så cirka 19800 kr har lah lagt ut på ren skit, fram tills nu bara i år. 
Det gör ju en spyfärdig rent ut sagt.
 
Sedan har jag mage att klaga på att jag har gått upp 10 kg de senaste åren. 
 
För att jag skall kunna börja någon stanns måste jag ta bort mina gömmor. För det har jag, överallt. Godis i mina handväskor, lådor hemma och på jobbet. Samlar på mig ett litet lager. Äter när ingen ser.
 
Idag när jag kom till arbetet började jag med att slänga två paket kakor, en burk pingviner, påse godis Zoo, Burk fruit drops, mörk chokladkaka, en påse men saltgodis i.
Jag behöll en stor påse med solroskärnor och påse snacks med naturella nötter av olika dess slag.
 
Jag har flera gånger i år redan försökt att sluta med godis, som ni kanske kan förstå har jag inte lyckats.
 
Inte på långa vägar...

Men eftersom min kropp tar sådan stryk och även ekonomiskt känns så måste jag försöka att ta tag i detta sjukt sjuka sockerberoende!!
 
Jag äter redan krom tabletter men det hjälper inte. Jag dricker massor av vatten och borstar mina tänker ofta (även på jobbet) för att försöka få bort suget när det kommer smygandes. 
 
Har du något förslag på hur man skall gå tillväga för att kunna bli av med sitt godisberoende.. för att sluta med socker helt är ju omöjligt
 
 
 
 
 
Taggar: candy, godis, socker, sockerberoende;

Kommentera inlägget här :