Varför bits barn?

Som en mamma till 3 underbara barn så har ju jag kommit i kontakt med att barn biter. Det är som att de kommer in en period imellan 1-3 års ålder så börjar de bitas.

Många tror att de bits enbart för att de är ledsna, arga eller trötta. Men jag tror även att de kan göra det när de är glada, just för att de är så himla glada så bits de pga det. De gör det för att de vill visa sina känslor men kan inte uttrycka sig i ord än glada som ledsna.

Att barnen lär sig att utvecklas med hjälp av munnen är ju bevisat, det ser man ju väldigt tydligt när de är små bebisar och man säger "alla vägar leder till mun". De lär sig smaker, former uttryck med hjälp utav munnen. Så att bitas och utveckla sina känslor vi att bitas är ju en naturlig utveckling skulle jag tro. Eller vad tror du?

När man är förälder till ett barn som bits skäms man och det är otroligt jobbigt. Går barnet även på förskolan och biter andra barn där är det otroligt jobbigt att höra varje dag att ens barn har bitit flera barn under dagen.

BILD HÄMTAD IFRÅN GOOGLE
Bild hämtad ifrån google

Vad kan vi vuxna som finns i barnets omgivning göra?

Oftast blir vi ju vuxna/föräldrar väldigt arga när vårt barn biter kompisar eller syskon och den känslan tycker ialla fall jag att vi skall behålla. Vi skall visa för barnet att det är inte acceptabelt beteende. Vi skall reagera direkt, för det är svårt för ett litet barn att förstå iefterhand varför vi blir arga och säger till.

När barnen bits sker det på impuls coh otroligt snabbt, därför måste en vuxen vara i närheten och snabbt reagera. Jag har tagit tag i mina barn, sett dem i ögonen och sagt aj aj, inte göra så. Visat med mitt ansiktsuttryckert och med min röst att så här gör man inte.

Det man gör då kallas punktmarkering. Som vuxen måste man se till att det inte händer igen. Så ju snabbare vi är där och ju mer bestämt vi reagerar, ju snabbare går det över i min mening.

En vän till mig har sin son på dagis som har en kamrat på dagis som biter och river hennes son. Att det sker kan man ju inte rå för men när man som förälder får höra att personalen svarar att de vet inte hur det kunde hända eftersom de inte sett något så tycker jag att det är något fel. Vi lämnar våra barn i deras händer i hopp om att deras dag blir bra. så har de inte sett något har de ju inte ens varit i närheten. Otroligt dåligt

Hur gör du om ditt barn biter?



Kommentera inlägget här :