Är det barnaga?

Har läst en del barnartiklar att barnaga ökar i sverige. Bara tanken att slå mina barn existerar inte.

Men vart går gränsen för aga?

Det sägs ju vara tillåtet att ta i sina barn ordentligt, men det är ju svår diffinerat. För vad går gränsen där?

Jag och min man, om så behövs tar tag i våra barn, sätter oss ner i deras nivå och försöker få kontakt, för att kunna prata.

Skall berätta en insident jag var med om:

När jag var på öppna förskolan så var det en liten kille som verkligen inte vill lyssna på sin mamma. Han var omöjlig...

Han sprang omkring och skrek och vrålade ut och slängde saker omkring sig och förstörde för hela gruppen? När hans mamma försökte lugna honom vart det bara värre. Verkade som att han visste att ge sig på sin mamma inte skulle funka utan han vände sig emot de andra barnen i gruppen. Min dotter hade redan satt sig i mitt knä eftersom hon var väldigt rädd men det var 3 st barn som inte var i deras föräldrars famnar och de fick sig ett par rejäla slag utav denna lilla kille. Sen bet han en liten bebis oxå som låg och lekte på sin filt. Denna kille gav sig inte...Han var verkligen så arg och hans mamma försökte med att kom säga sluta nu, lite tyst och skenant. Självklart hörde han inte på henne. Varför bry sig om henne när hon inte visar på något sätt, att sättet han håller på med inte är tillåtet. Hon höjde inte rösten, tog inte tag i honom, inget...

Vi andra föräldrar tog våra barn och gick hem.... Hon kom inte på ett par träffar efter det men när hon väl kom så kändes allt så konstigt eftersom det var samma vis igen... Men en förälder som var där ställde henne frågan
-Gör nått, ta tag i ditt barn. Svaret hon gav var att hon inte ville slå sitt barn.

Men att ta tag i sitt barn tycker ialla fall jag inte räknas som aga, eller gör det det????

För i så fall har jag slagit mitt barn, fröknarna på dagis har slagit mitt barn...ja alla som någon gång har tagit tag i sitt barn och sagt till på skarpen har slagit sina barn.

Jag änvänder min röst, höjer den och tar i så det hörs att jag är arg och inte tillåter det som försegås. Räcker inte rösten till att de skall förstå att mamma är allvarlig så tar jag tag och säger till på skarpen.

Tycker du att ta tag i sitt barn ordentligt är barnaga???

 


Kommentarer :

#1: Anneli

Absolut måste man kunna ta tag i sitt barn utan att det ska anses som aga. Ibland krävs det att man tar i lite extra för att barnet ska lyssna. Barn vill ju ha regler att gå efter. Hur ska man nå fram om man inte befinner sig på samma nivå som barnet. Så man kan se varandra i ögonen och med lugn och bestämd röst säga till barnet. Det finns så många föräldrar som låter barnen styra. Det är så hemskt att se.

skriven

Kommentera inlägget här :