Bortsa bosta tänder...

Hej

Det är nått vi alla gör, eller jag ändrar på startfrasen. Nått vi alla borde göra.

Jag kom och tänkte på det nu när min son som är 6 år fått det bekräftat att han fått ett hål. Ursch va dum man känner sig. Jag och hans pappa hjälper ju honom med tandborstningen men vi måste bli bättre. Ibland på morgonen vet jag att jag själv har sagt att han kan bortsa själv.  Jag vet ju att för barn dröjer  det ju innan handens motorik är välutvecklad nog att komma åt överallt. Jag måste bättre mej!!!!

Ursch fy fan
Inte min sons tänder!! Bild hämtad ifrån google

Jag har aldrig haft några problem att borsta tänderna på mina barn men det finns ju de som har det så här kommer ett litet tips. Ha två tandborstar. Så att de får hålla i en medans du har en.

Det andra är att sjunga. Jag har en sång jag sjunger för mina barn när jag borstar deras tänder. Barnen tycker om den och det gör faktiskt att tandborstingen går smidigare. Jag sjunger den 4 till 5 gånger för att hinna göra det så bra man bara kan men barn som har spring i benen. Med syrsa har jag till och med en liten tidtagning, skall ta kort på den så att ni får se den. Väldigt fiffig faktiskt. Så då vet han att innan dess slutar inte jag bortsa.

Sången är ialla fall dennna:

När man borsta tänderna:

Borsta borsta tänder
Bortsa en i sänder
fram och bak och ovanpå
Skölja lite då och då

Borsta borsta tänder
Bortsa en i sänder
fram och bak
och ovanpå
Skölja lite då och dåååååååå


och denna sjunger jag flera gånger tills jag är nöjd.

Sen ändrar jag texten när de varit på toan.

Tvätta tvätta händer
tvätta en i sänder
fram och bak
och ovanpå
Skölja lite då och dåååååååå

Tvätta tvätta händer
tvätta en i sänder
fram och bak
och ovanpå
Torka lite då och dåååååååå


Trots att man är duktig kan ju tandtrollen komma så här är det sista tipset. Fil och ost är bra mot tandtroll. Det är de tarmvänliga bakterier i hälsofil som är bra. På sikt hoppas man kunna använda de snälla mjölkbakterierna i tandvården. I osten är proteinet kasein det  skyddar mot karies. Kasein är det som får osten att ysta sig, hjälper till att få kalcium och fluor att fastna på tänderna. Så det är ju bra att tänka på.

Så jag hoppas ni att vi alla borstar minst 2 gånger om dagen, morgon och kväll. Det spar ju mycket pengar för oss äldre och vi vill ju inte få sånna tänder som på bilden..Ursch


Har ni några bra tips hur man gör tandborstningen roliagre?

Kramis

Xoxo



Kommentarer :

#1: Bibbi

Bättre tips än dina finns nog inte. Tycker det var toppen.

Ett annat kan ju vara att sätta upp bilden vid tandborstarna för att påminna om att så vill man verkligen inte se ut i munnen.

Kram

skriven
#2: Tant Ulrika

Ny tävling hos Tant:



http://uj76.blogspot.com/2009/10/tant-lottar-ut-ett-presentkort-vart_09.html



..en med chans att vinna presentkort från en finfin barn/ ungdomsbutik! Kika gärna in o ha en überskön helg!



Kram

skriven

Kommentera inlägget här :