Spikmatta & Omega-3 - 15 oktober

2009-10-17 / 07:07:13
Nu kommer en tävling hos Tumadre med tema "Må bra", vilket kan vara välbehövligt nu inför höstrusket! Passa på att tävla du med!

1:a pris: Shakti-spikmatta + en årsförbrukning av Sunda Omega-3
(totalt värde cirka 2.000 kr).
2:a pris: en årsförbrukning av Sunda Omega-3 (värde cirka 1.200 kr).
3:e pris: en halvårsförbrukning av Sunda Omega-3 (värde cirka 600 kr).

OBS! Tävlingen avslutas på torsdag 15:e oktober!


OBS! Tävlingen avslutas på torsdag 15:e oktober!

Mitt bidrag till varför jag vill vinna:

Som man kan läsa om mig på min blogg, är att jag sjuk, har leversjukdom som gör att jag är städigt trött och så har jag även diabetes. Att orka med vardagen är en kamp men ett måste eftersom jag har tre små barn.

Visst äter jag fisk, men fiskpinnar vet jag inte räknas till den fisk som innehåller omega-3. Lax ja självklart, det är också otroligt gott men odlad lax innehåller inte omega-3 om det inte har tillsatts i fodret. Hur skall man kunna veta om den är odlad???

De andra fiskarna som innehåller omega-3 äter jag ju inte så som makrill, sardin, sill, ansjovis. Sill ja, typ 2 gånger om året runt, jul och påsk. Så nej jag tror inte att jag får i mig tillräckligt Omega-3 den vägen.

Det finns olika sorters omega-3-fettsyror, 2 utav dem kommer ifrån fisk och skaldjur, den 3:e ifrån växtriket och finns i rapsolja, linfröolja, portlak och valnötter. Inte inte heller det äter jag tillräckligt mycket utav.

             Fisk tabletter

Så vart vill jag komma med min lilla lektion om vart man hittar omega-3. Jo eftersom dessa fleromättade och nyttiga fettsyror som även kallas essentiella fettsyror, konstidgt namn jag vet men, det betyder ialla fall att kroppen inte själv kan skapa dem utan vi måste få i oss dem via kosten. Och eftersom jag inte äter tillräckligt utav den rätta kosten för att få i mig omega -3 Så skulle jag gärna vilja vinna så att jag kan börja att få i mig det. För som det är nu är jag som en Zombie.

 För Omega -3 är så bra för flera olika stadier i livet, ung som gammal.

Omega-3 har i vetenskapliga studier visat på en rad positiva hälsoeffekter som:
  • bibehåller blodkärlens elasticitet (bra för blodcirkulationen)
  • hjärnans kapacitet förbättras
  • bekämpar inflammationer i hjärnans celler och blodkärl
  • cellmembranen blir mer mjuka och elastiska
  • ökar mängden serotonin (en må bra-substans) i hjärnan och lindrar depressioner
  • sänkning av blodfetter och blodtryck och minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar

Så rakt på sak förbättrar den detta:
  • Mindre stress
  • Gladare och piggare
  • Friskare
  • Mjukare hy
  • Bra för ögonen
  • Förbättrade träningsresultat

Så vem skulle inte vilja förebygga och förbättra om det var 5 sekunder bort. För det är allt vad det tar att ta ut tabletten ifrån burken och dricka det med ett glas vatten.

Cheers =)

Logo; www.minstoradag.org



Det sista jag vill ta upp, är nått jag vill berätta om vad
Sunda som företag gör. Sunda är det företag som har hand om vinsten till denna tävling. De sänker intäkten på varje såld produkt till Stiftelsen MinStoraDag en välgörenhetsorganisation som arbetar med att förverkliga svårt sjuka barns önskedrömmar.

Är inte det nått helt fantstiskt, så säg....





Slut på mitt bidrag.



Önska Mig Lycka till ♣

Bilderna hämtade ifrån google
Kommentarer!
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: