Löss

I skolan kom det upp nu i veckan att det förekommit löss i klassen. Jag tittade direkt då på syrsa men såg inget. Idag på morgonen kollade jag igen och visst faan hade han fått löss. Jag kammade över ett vitt papper och det föll ner 3 st krypande äckliga löss.

Jag tyckte nämligen att det kliade på mig och där fick jag svaret. Jag ar oxå fått löss. Kliar som fan. Kollade restan av familjen och det verkar som att det enbart är jag och han som fått det. Skall åka ner till apoteket så fort jag bara kan när det öppnar och köpa Paranix

Himla skit alltså... det sprider ju sig som en korseld i skola och dagis när det väl sätter igång. Så tråkigt när man råkar ut för det.

löss


Alla får inte klåda

Om någon i familjen fått löss måste allas hår kontrolleras.

* Bara de som verkligen har löss ska behandlas.

* Alla får inte klåda. Men om det väl börjar klia kan man ha hunnit smitta många.

* Lössen lever på blod och bara i hårbotten på människor. Utanför hårbotten lever lössen maximalt ett dygn.

Källor: Läkemedelsverket (www.mpa.se), Apoteket

Kommentera inlägget här :