Äta rätt för framtiden?

Idag skall Benjamin ut på en utflykt med skolan i skogen. Undrar om han kommer at bli blöt eller dyblöt eftersom det är blötsnöar ute. Jag fixade med honom en matsäck ialla fall men varm o´boy, macka, banan och vindruvor att äta. Hoppas att det räcker.

Min underbara kille Benjamin

Jag vill inte packa men massa bullar och kakor som vissa gör. Det är inge bra att de äter för mycket sött mitt i veckorna. Man får ialla fall som vuxen ta på sig det ansvaret att ta hand om sina barns kroppar tills de själva kan ta över.

De får ju sina vanor ifrån oss och de äter det vi serverar. Är det bara skitmat de får så är det ju även det de kommer att välja att äta sen när de blir äldre. Det finns de barn som aldrig äter frukt. Barn som inte vet hur en oskalad potatis ser ut eller vad en apelsin är. Då menar jag barn som är i samma åldrar som mina egna barn och bor i sverige. Så jag skall så länge som jag kan ge mina barn en bra ryggsäck med sig upp i vuxenlivet.
Eftersom jag själv är överviktig vet jag att det ligger i generna och då är det tyvärr lättare att mina barn blir överviktiga. Så jag håller mig till helgerna att ge gotti och tar den antigen fredag eller lördag.

Tror ni precis som jag att man måste hålla koll på det man äter om det ligger i släkten att kunna bli överviktig. Lära barnen i tidig ålder att äta frukt  och äta rätt. Och limimera godis, chips och läsk till enbart en dag i veckan?

Fattar inte att det finns de som enbart äter en massa ljusa mackor som mellanmål istället för frukt. Dricker saft/läsk istället för mjölk/vatten till maten mitt i veckorna. Planering är det som gäller om man skall ut på stan köpa med sig ett bra mellanmål. Finns massa bra val att köpa i affären om man skall iväg någon stanns istället för att vända sig till närmaste kiosk och köpa en kexchoklad till sig själva och barnen. Inge bra alltså...

Är jag ensam att tycka detta?

Kommentarer :

#1: Marina

Nej jag är inne på samma spår som dig. Eftersom Björn är överviktig och jag är "normal" så har jag funderat på vems gener de får mest av typ...

Men jag är så noga jag kan med att ge nyttigt mellanmål, middagar, lunch, frukost. Tyvärr är de dåliga på frukost. Man får ångerst över att man själv äter t.ex youghurt istället för gröt , frukt är ju alltid bra, men stora problemet här är att man knappt har råd att handla frukt och annat som är nyttigt. Oboy t.ex ger jag max 1-2 ggr i veckan, för det är rätt mycket socker i. Får våra ungar se godis i en skål vräker de gärna i sig, men vi säger stopp för de blir så konstiga och dåliga i magen.

skriven
#2: Love is forever ♥

sorry att jag varit seg på att svara ;) men det är jag som har gjort min design :)

skriven
#3: Jocke

Visst ligger det i generna, men jag är inte så säker på att allt har med generna att göra om man ser till vilka som blir lite större. för att gå tvärt emot vetenskapen tror jag helt klart att det har med vad vi får i oss och hur kroppen reagerar mot de kemiska föreningar som vi får i oss. Ska man vara drastisk kan man lätt säga att männniskan inte ska äta något som heter spannmål och framför allt inte socker. Sedan skulle jag höja ett varnande finger till de som ersätter socker med sukralos och andra sötningsmedel, dessa är ju egentligen ännu farliga för kroppen. Det nya att använda istället för vanligt socker är bränt socker som inte har samma egenskaper på oss människor, men sanningen är att naturen inte har en anning om hur skjutton bränt socker ska brytas ner. I norge har man börjat hitta molekyler av bränt socker i sitt vatten och dessa kan inte naturen bryta ner. Så jag håller med dig att man inte ska äta förmycket socker som finns i ljust bröd (det mesta brödet som man kan köpa) och framför allt alla sorters godis.

skriven
#4: linn

sv: haha ja jag är verkligen uppe hela nätterna jämt , not ;) så lite trött va jag allt!

skriven
#5: Sosso

Bra sagt Jocke..fan va bra

skriven
#6: Lotta

Nej Sofia, du är inte ensam om att tycka det.

Det är helt otroligt vilken okunskap det finns.

Självklart vill man att alla barn ska få en bra start i livet...det gäller ju även kosten.

Jag tjatar o tjatar på vänner o min sons vänner.

-Drick inte det där "nervgiftet" osv.Läser som en galen på innehållet! ;0)

Barnen blir chockade när man upplyser dom... de måste ju undra...varför det finns sån mat.

Ja så är det!

skriven

Kommentera inlägget här :