När solen tittar fram...

Förhoppningsvis kommer solen att titta fram väldigt ofta i sommar och då finns det en del man bör tänka på som förälder. Att vara ute så mycket som möjligt kanske vore underbart om det inte vore för den starka solen vi har. Så om ni skall vistas ute så bör ni skydda er därefter.

Nu finns det ju en hel uppsjö av märken och man behöver ju kanske inte ha skydd 50+ som jag har men jag vill ju vara säker. Barnens hy är ju så känsliga.

Här kommer 5 saker som jag tycker är viktiga att ha när man vistas i solen.

Sunlotion

Sunlotion, smöj smörj och åter smörj säger jag bara. Flera gånger om dagen. Är barnen på dagis ta gärna med en flaska dit. 


solkläder
Nått jag måste köpa in i större strl är solkläder. De är visserligen inte lika söta som en baddräkt är men skyddar desto bättre. Dessa finns på www.sunblock.se. En vanlig t-shirt skyddar inte så bra , solskyddsfaktor 8. När den blir blöt, tung och otymlig. Så inte så bra.

solhatt
Glöm inte solhatt, skydda lilla huvudet :)

solglasögon
Solglasögon. Barns ögon släpper in ca 70% mer uv-strålar än en vuxens. Inte bra, solglasögon på... Dessa finns på www.babyjams.se



UV-klocka. Ändrar färg beroende på hur stark UV-strålningen är. As bra så man vet hur mycket man skall smörja in sina barn. www.sunblock.se

När man har yngre barn, så som bebisar bör man tänka på att kanske inte vara ut så mycket alls. Sen är det bättre att vara ute och bada tidigt på morgonen eller sent på eftermiddagen, för mitt på dagen är solen som starkast. 

Bilder hämtade ifrån google

Kramis



  

Kommentarer :

#1: Anneli

Det där med UV-klockan var ju supersmart. Har aldrig sett det tidigare.

skriven
#2: Mrs Bernhardsson

O vilka bra tips. tack så mycket ..

skriven
#3: Annelie

Tack snälla du!

skriven

Kommentera inlägget här :