Har du tagit ställning?

Jag tänker på det nästan varje dag. Vad som kommer att ske när jag dör. Vi alla kommer ju att gå döden till mötes och om man kunde förlänga sitt liv, skulle du göra det?

Tveklöst svarar väl de flesta ja. Om man inte lider innan man dör och väljer dödshjälp. Men de flesta skulle nog välja att leva vidare om de kunde. Så att ta emot ett organ utav en annan människa har inte så många nått emot. Men att ge ifrån sig ett organ är ju en annan femma.

Det jag är mest rädd för är att  jag inte skall vara död då de dödsförklarar mig och börjar att skära i mej för att komma åt mina organ. För man har ju läst om de människor som vaknat upp efter 17 år i koma. Så finns ju även berättelser man har hört att folk som berättat att de hör hur de blivit dödsförklarade men inte är döda. Och de inte kan på nått sätt kan visa att de lever.  För det sista som försvinner skall tydligen vara hörseln. Men i sista sekund har de visat nått livtecken och de avbrytit det hela.

Fatta att man får panik av bara tanken, att leva och höra att man blir dödsförklarad och att de säger att de skall börja ta ut ens organ. Skrika högt men inget ljud kommer för att man inte har kontroll över sin kropp.

Så det är nog min största rädsla. Men skulle jag donera?

Skulle du???

Jag står ju nu inför ett val i livet om jag skulle ta emot ett organ i framtiden om mitt egna skulle slås ut. Så självklart står jag för att donera och skulle även donera mina egna organ om det gick om jag går bort. För det vill jag inte att min familj skall behöva ta det beslutet.

I min väska har jag ett kort som visar att jag är för donation. Men enbart till andra människor inte för medicink forskning. Då vill jag behålla mig intakt. 

Men är det nått ni läsare har tänkt på??? Eller är det bara jag??


Här kan du anmäla dig till donationsregisteret


Kramis
Xoxo

Kommentarer :

#1: Marika

Bra initiativ Sofia! Nu har jag äntligen fått tummen ur och anmält mig till donationsregistret. har tänkt göra det i flera år men ej blivit av.

skriven

Kommentera inlägget här :