Norrländsk Ordlista

Läs och begrunda.  Inte så lätt att förstå alla gånger .
Jomenvisst, jo		Ja
Int'då, nämenhuvva Nej
Jomenhuvva Okej
Jomenhuvvadåvisst Ja tack
Jomenhuvvadåint Nej tack
Man tackar Tack så mycket
Nämenhejsan Goddag
Nå varle natta då Godnatt
Nå du må ha det Hejdå, ha det så bra
Rackarns finemang Bra
Säg du fö'la?? Vad säger du (även: Nå men va säjj du???)
I varl' inte begrip Jag förstår inte
Ja ä Stockholmar Jag är inte från trakten
Nanting se oschlögt! Men så fantastiskt!
I tro varl ba dörn å Jag tror jag svimmar
Se du pjöller Vad du pratar
Sinna tjäre, tjenndu Så är det visst
Hovva så olicklit!! Hu så hemskt!
Vors kun je tshwett håre Var kan jag tvätta håret?
Jomen fyyyy faaaaaan!! Så är det!
Men guuu förbannat! Så irriterande!
Jo, varsbakom!! Det kan du inbilla någon annan

Finns he bjänna hänna? Finns det björnar här?
Varsnågerst håken då? Var då?
Hovva så en hurves! Så kallt det är!!
Hur finn je heim? Hur hittar jag hem?
Va köst hänna? Vad kostar den här?
Se pass! Lagom!
He varl nalta köstsamt Det är för dyrt
I varl omättlig tjänndu Jag är hungrig
I var ohungri nu da Jag är mätt
Maxskråv Alla sorters hamburgare


Henna va goare än kräma! En superb måltid!
I måna så olicklit ill Jag mår dåligt
I tro i will rof pån urban Jag vill kräkas
Ge skalln va'n tål Att ta en drink
Dans man hinna i qwälst? Är det dans i kväll?
Va, vere dynamitn? vad, är det hembränt?
Ha du na karoschabalonga? Har du kondom?











Hittade listan här


Kramis





Kommentarer :

#1: Karin

ha ha...))

skriven
#2: Louice

sv:okwejokej tack:]

skriven
#3: Mary

Hahahaha

skriven
#4: attis

Tack vad skojsigt . Jag la till dej oxå igår kväll.

Ha en toppenfredag.

Kramen

skriven
#5: Karin

Vad roligt...)

Och synd att inte du kan...( kram

skriven
#6: JESPER

Hejhej. Fin blogg! Vad ska du hitta på idag då?

skriven
#7: Kadri

ja då. ska till marknad i dag.

skriven
#8: JESPER

Sv: okej, gör det nu :D aah det rullar på själv d¨?

skriven
#9: attis

Hallojsan. Verkar som det blitt nåt fel . Länken syns inte, Men det gör inget. Den är ju bara så jäkla bra den ordlistan. Ha en härlig fredag.

Kramisar

skriven
#10: Jocke

huvvamenjää va ruskut vakkert



ma te fer teabke te brua me e stut, je trivs så fala bra på brua.



Finns ittnå je äälsk som sola skin å e sommorhett,

når hu strör öve fjella å dælan allht glittre i höygsommartin,

når småfåglan sjong ti treom siin stykkja i ljuvlein dur,

når grese å blomman kle jorla,

de e lykka.



å de finns inga finar tausa än Sosso,

skönheit å styrka stor ha denne stårsan.

Hu e rennt makalaus.



Nu spör je rektut allvursamt.



Ma råkes

skriven
#11: Anonym

Fin blogg du har ! :)

skriven

Kommentera inlägget här :