Leversjuk :(

Hej

Jag har inte tidigare berättat på min blogg vad det det är jag lider av. Det är min lever som blivit dålig.
När jag fick reda på i höstas att jag fått diabetes, frågade läkaren  mej om det hänt nått med min kropp som jag tyckte var konstigt. Då svarade jag att mitt kiss vart otroligt brunt (dygnet runt) och nr 2 var väldigt väldigt ljust. Sen att jag var trött nästan ständigt.  
Det togs prover och man upptäckte att jag hade förhöjda levervärden. De vet inte varför och vi har inte kommit fram hur det skall behandlas. Jag har fått göra ultaljud, magnestiskröntgen och en massa prover. Mina värden på levern bara höjs hela tiden. Min mage har nu tagit toltat stryk, Jag är ständigt dålig i magen och fungarar inte längre som människa känns det som i mellanåt.  Jag vet inte längre vad jag skall göra. De trodde att det kunde hänga ihop med att jag opererat bort min gallblåsa. Idag har jag varit och tagit en massa prover igen så får vi se vad de utvisar.

Ni anar inte hur mycket jag har gråtit, mått totalt skit för att jag tänker på hur det skall gå för min familj om jag inte finns kvar i längden. Jag skall lägga upp info på det vita arkivet på Fonus, så att min man vet vad jan skall göra om jag går bort.

Jag har börjat att träna som en galning och lagt om min kost. Allt för att försöka gå ner i vikt men det är inte första gången jag försöker det heller. Så jag hoppas att det kan lätta lite på min övervikt.

Från och med i morgon kommer jag att vara sjukskriven helt så då skall jag verkligen vila ut mej. Får ta en månad i taget.
 
Sitter nu på jobbet och läser lite om leverskador på internet. Tycker inte om det jag läser.

Överallt kan man läsa vad alkohol kan göra för skada på levern men jag dricker inte, röker inte och tar inga mediciner. Varför i fan har detta hänt?

Citat:
Symtomen kommer ofta sent, när skadan redan är irreversibel. Då kan det handla om trötthet, klåda, gul hy, svullen buk samt generell tendens till att blöda lätt, bland mycket annat. Med förlänge höjda värden kan leda till leversvikt.
Leverförfettning ökar med samtidig övervikt men det är inte känt varför vissa patienter får samtidig inflammation i levern. Denna inflammation i fettet kan på sikt leda till allvarlig leverskada och sviktande leverfunktion som kan leda till att leverbyte måste göras eller att vederbörande avlider av leversvikt.

Mina symtom är ju att jag är så otroligt trött så att jag bara vill lägga mej ner och sova hela tiden. Ja och att nr 1  och nr 2 är som de är. 

Nu måste jag arbeta vidare men skriver snart igen

RiksFörbundet för Leversjuka
http://www.rfl-lever.se/

Kramis

Kommentarer :

#1: Marina

Kära vän!! Börjar lipa när jag läser detta, men gud vad stark du varit ändå! Håller tummarna hela tiden på att läkarna ska hjälpa dig. Du jobbar ju på själv också märker jag. bra att du kollar information också, sånt gör jag med.

Hur har barnen reagerat?

skriven
#2: Sosso

Hej Marina



Jag har faktiskt inte berättat nått för mina barn. OM jag blir så dålig att jag måste, tar jag det då. Innan skall jag utåt sett vara en glag och närvarande mamma. De skall inte behöva känna den ovisshet som jag och Fredrik lever i.



Kramis

skriven
#3: Susanne

Men herregud! Vad ledsen jag blir när jag läser det här :( Stackars dig, gumman, jag vet inte vad jag ska säga riktigt.. Hoppas verkligen att dom hittar nåt så dom kan hjälpa dig nu. Kramar från Susanne och Fredrik.

skriven
#4: Bibbi

KÄRA SOFIA. VI TÄNKER PÅ DIG OCH FREDRIK HELA TIDEN

OCH HOPPAS ATT NÅGON HÅLLER SIN HAND ÖVER HELA ER FAMILJ.

KRAMAR BIBBI OCH JANNE.

skriven
#5: Linda

Tänker på er varje dag. Du är stark Sofia! Bra att du äntligen blev sjukskriven. Det behöver du, försök att vila så mycket som möjligt och hämta krafter. Säg till om vi kan hjälpa till på något sätt.

Kramar Linda med familj.

skriven
#6: Ida

Vet inte riktigt vad jag ska säga. Men vi tänker på dig. Vart ledsen när ajg läste detta.. Tycker så synd om er. Hoppas att dom hittar ngt så att du får nån hjälp nu..

Kram från Ida å stefan

skriven
#7: Sosso

Åhh tacka allihopa för att ni finns...er ord värmer..



Kramis

skriven
#8: Laurette

Hej sosso gumman, jag blev väldigt ledsen efter att jag läste detta på din blogg, vi har nyligen lärt känna varandra, och det tråkigt att du ska lida av sån besvär och hoppas på det bästa och att de hittar nåt de kan hjälpa dig med, ta det lungt nu gumman under sjukskrivningen och vi hörs,,,kramizzz

skriven
#9: Din mamma

KÄRA SOFIA jAG ÄR VÄLDIGT LEDSEN AV DETTA ATT DU BLIVIT SJUK. TÄNKER PÅ DIG OCH DIN FAMILJ HELA

DAGARNA. HOPPAS ATT DU FÅR EN BRA LÄKARE SOM HLÄLPER DIG.

MASSOR AV KRAMAR FRÅN DIN MAMMA

skriven
#10: Din Pappa

KÄRA SOFIA. vI ÄR LEDSNA VAD SOM HÄNT. JAG OCH

MAMMA TÄNKER PÅ DIG VARJE DAG.

kRAM FRÅN PAPPA

skriven

Kommentera inlägget här :