Lördags Godis?????

Hej

Godis


Nu närmar sig ju helgen och så som många andra även dagen då jag får köpa mig nått gotti gott att äta. Jag brukar ha min dag på lördagen. Jag älskar ju choklad o alla dess former så nått chokladit kommer det att bli. Tur är väl att jag inte gillar chips och ostbågar så mycket, vilket man sambo gör. Vilket gör att de vi köper får vi ha för oss själva. Mina barn gillar dock båda delarna så med dem delar vi ju med ibland. De får ju självklart eget.

Jag kanske låter hård men mina barn får enbart en liten skål chips, ett glas läsk och sen 5 till 7 godisbitar. Vi har testat flera olika varianter men denna verkar faktiskt bäst. De får själva välja ut vad de skall ha för godis och läsk. Om de får mera än så får de ofta ont i magen vilket inte gynnar någon. Innan köpte vi alltid en Tom&Jerry påse men den räckte alltid till 3 veckor istället för en. Och då hann ju godiset bli hårt och oätligt. 

Eftersom jag nu skall lägga om min stil av mat så har man ju börja tänka lite på vad som är bra och vad som är mindre bra. En klyscha är ju att om du enbart äter naturens frukter så slipper du kalorierna. Så fel så fel.
Natur godis kan vara lika fulla med kalorier som vilket annat godis som helst. Det man borde börja med är faktiskt att läsa på innehålsdeklarationen. Den leder dej rätt. Men oj så komlpicerat det är, för vad skall man kolla efter , socker eller fett??

Jag som inte vill gå upp i vikt kollar efter vart energin (kalorierna) ligger. För man räknar det ganska simpelt. Äter du mer energi än vad du gör av med, så går du upp i vikt. Det val jag har gjort är att jag äter popcorn. Det är luftigt och innehåller mindre energi och med detta gör att man kan äta länge innan man når samma mångd.

Sen är det ju detta med socker emot fett-dabatten. Fettfritt godis innehåller ju ofta lika mycket energi som vanligt godis. Men visst lockar det ju med att det står fetfritt godis på stora skyltar när man skall handla in godiset för helgen. Men man måste ju faktiskt se sanningen i vitögat och tänka ett steg längre än så. När du äter socker (kolhydrater), måste din kropp arbeta mer för att omvandla kolhydraterna till kroppens fett. Detta är en fördel eftersom det försvinner en del energi under den självaste processen. Men godis med fett i ger å andra sidan mer mättnadskänsla. Vilket gör att du äter mindre.

Skillanden mellan dessa hur snabbt och hur länge du blir mätt. Fett består utav större molekyler och tar längre tid för din kropp att bryta ner.  När du får i dej socker som snabbt bryts ned så skuter ditt blodsocker upp i höjden men lika snabbt som det kom försvinner det och du är tillbaka med att ha godissug.  Så att välja imellan fett är socker är ju inte ett lätt val, eftersom det finns för- och nackdelar med i båda alternativen...Hahaha så som pest eller kolera, vilket vill du ha?

Så slutsatsen är väl att inget godis är bra men fy så gott. Synd att inget kunde innehålla vitaminer eller bra näringsämnen. Fast vill man ha näring skall man ju välja nötter vilket oxå är otroligt gött.

Jag älskar mina solrosfrön. Men sitta där och ta en i taget blir långtråkigt i längden så hit med lite choklad så blir jag tyst i ett tag.


Choklad
choklad Energi iKcalFett g Socker g
Ljus Choklad, 100g55534 40
Mörk Choklad, 100g54732 50




Chips & Popcorn
Popcorn Energi i KcalFett g Socker g
Potatischips, 100g47030 0,2
Jordnötter, 100g58529 2
Popcorn, 100gCa. 393Ca.14 Ca. 0,2




Lakrits
LakritsEnergi i KcalFett g Socker g
Lakrits, 100g3940 62



Vingummi & Skum
Vingummi Energi i KcalFett g Socker g
Skumgodis, 100g3350 50
Vingummi, 100g3300,2 6,5


Nu måste jag fixa lite här hemma, inte bara sitta franför datorn hela dagen...

Kramis

Källa: Innehållsdeklarationer från Livsmedelsverket, bilder tagna ifrån google

Kommentera inlägget här :