Barnens utveckling och lite till ifrån 2009

Hej Alla

Mycket har hänt 2009, både trevliga och mindre trevliga saker. Vi börjar med de otrevliga.

Både jag och min sambo har fått lämna våra arbeten pga arbetsbrist. Så många företag som drar ner på sina verksamheter och då tyvärr drabbas ju en hel del folk. tråkigt bara att vi båda två skulle drabbats men jag har trygghetsrådet som jag ser som en stor chans till att kunna få en massa bra hjälp utav. Fredrik skall börja en ny utbildning i februari som vi hoppas på skall leda till arbete. Hans bror har gjort samma utbildning och han har ju arbete idag.

Det andra är att de upptäckte i samband med att jag fick reda på att jag hade fått diabetes att min lever blivit påverkad. Under året som gått har den försämrats och de vet inte varför detta händer. Mina värden har stigit upp till skyarna och jag är ständigt trött och svag i kroppen. Jag har blivit en åskådare när det gäller mina barn. Orkar inte längre vara den aktiva mamman som leker och gör en massa saker med mina barn. Fredrik har alltid varit så men han nu fått ta över den delen helt och hållet. Det är så himla tråkigt att inte orka men så länge de inte finner varför det är som det är kommer det tyvärr förbli så här som det är. Men med denna operation som jag skall genomgå hoppas jag att mina värden kommer att bli bättre och jag äntligen kan få bli en deltagare istället får åskådare...

Nu till det lite mera roligare sakerna som skett 2009.

Benjamin: Han har börjat 6 årsgruppen på skolan. Lite osäker om han verkligen trivs. Han säger att han gör det men sen han började där har han gått tillbaka i tiden känns det som. Han är orolig och har börjat att kissa på sig flera gånger om dygnet. Framför allt på nätterna. Detta hade han ju slutat med långt innan han började så det känns ju som ett bakslag. Men han har blivit otroligt duktig på matte och är faktiskt än så länge bäst i klassen på matte. När jag tar fram olika uppgifter som jag tycker skall vara svåra skrattar han åt mej och säger
- Detta är ju as lätt mamma. Så då får man klia sig i huvudet och ta fram lite svårare uppgifter. Han är otroligt duktig på att se hur olika mönster skall bli och lista ut vad som kommer härnest. Hans språk har utvecklats och han börjar bli otroligt bra på att kunna återberätta saker. Vilket inte funkade alls för ett tag sen. Nått vi fortfarande håller på att träna på. Han är otroligt duktig på att skriva sitt namn och rita. Han gillar att rita vår familj och vad han gör om dagarna. Han har även börjat träna på oss andras namn i familjen.
En annan sak är att han är så otroligt omtänksam om alla i familjen. Tar exemplariskt hand om sina syskon och det är viktigt för honom att vi alla mår bra. Man märker att han är inne i ålderna där han påverkas mycket ifrån saker som sker runt omkring honom. Klasskamrater som har föräldrar som skiljt sig påverkade hon otroligt mycket. Han vart rädd att jag och Fredrik skulle gå skilda vägar men det förklarade vi för honom att mamma och pappa älskar varann alldels för mycket för att skilja på oss. Sen såg vi på en dokumentär om adoption vilket kanske inte var det bästa. Jag trodde att det skulle förklara lite för honom till varför jag är mörk men har vita föräldrar. Men det vart bara pannkaka av det hela. Han började gråta i floder eftersom han tolkade det så att man bara kunde ge bort det barn man inte ville ha. Så han vart rädd att vi skulle ge bort honom. Vilket vi oxå förklarade för honom att det skulle vi aldrig göra eftersom han betyder allt för oss. Jag ser honom växa som person och  de sidor han visar är jag som mamma otroligt stolt över min förstfödde son.

Evelyn: Ibörjan av året var hon en liten tystlåten flicka som sa ett få staka ord. Idag bluddrar munnen på i ett vilket är helt underbart. Hon stod ju still i växten ett tag vilket kändes lite konstigt men nu har hon äntligen börja växa ifrån sin bror. Ett tag hade de samma storlek på kläder vilket gjorde en lite fundersam.
Hon älskar att vara mellanbarn. Tar hand om sina bröder och ser till att  framför allt hennes lillebror har det bra. De två går hand i hand med allt de gör. Så vill man veta vart Theo är är det bara att finna Evelyn så har man båda två i en liten ask.

Nått som gör mig väldigt stolt är att hon är nu blöjfri, både dag- och nattetid. Hon visade väldigt starkt att hon inte ville fortsätta att ha blöja så då var det ingen ide att bråka med att hon skulle ha en på sig. Under alla dessa månader som hon varit blöjfri har en olycka skett nattetid, ingen alls dagtid. =)

Theodore: Den lilla mannen vet verkligen vad han vill och styr och ställer med sina syskon så att de fökler hans minsta vink. Redan nu utstrålar en stark karaktär på hur han kommer att bli som äldre och tyvärr liknar alla tre mig =(. Så vi kommer att få det jobbigt med tre barn med starka viljor :/. Han visar samma utveckling som Benjamin när det språket. Han pratar ett fåtal ord men otroligt utvecklad vad det gäller motoriken. Funderar skarpt på att börja göra tecken med honom så som vi gjorde med Syrsa så att han bättre skall kunna uttrycka sig så att vi andra förstår. Han vill ju göra allt som hans syskon gör, så att han är yngre är inget hinder utan han kör på och klarar av det mesta som hans syskon gör. Och funkar det inte så hör man hur han stonkar och stöner tills han klarar av det. Vilkestark min lille man. O  på tal om stark, så har han styrka han inte vet att han består vilket gör att stackars Evelyn får en del smällar om hon inte hinner förflytta sig eller hamnar under när killarna börjar att brottas.  Nått som jag tycker är kul är att han älskar väskor och leka med dockor. Tycker om att ha hårspännen och nagelack. allt son hans syster tycker om att göra, gillar han så en lilen flickpojke är vad han är hihi. Så söt så...

Både Theo och Eveyn stormtrivs på dagis. Lämningen och hämtningen funkar väldigt bra och de leker bra ihop med de andra barnen.

Om jag missat nått så kommer jag att skriva in det här senare.. Nån utav er som känner oss som vill tillägga nått om mina barns utveckling??

Kramis

Xoxo

Kommentarer :

#1: Marika

Hej och god fortsättning! Vi får hoppas att det nya året blir bättre, det måste det ju bli ni har ju haft det så tufft i år så nästa måste helt enkelt bli bättre. Du har ju mycket att se fram emot 2010 också, din operation som vi får hoppas hjälper till så att du blir bättre och naturligtvis din snälla sambo och dina underbara barn. Gott nytt år på dig och hälsa familjen!

skriven
#2: Sosso

hej gumman



Fan va mysko. Jag tänkte just på er när din kommentar dök upp...



Hur är det med er annars? Vore kul att kunna träffas sen framöver



Kramis

skriven
#3: Marika

Hej igen! Viggo och jag har jullov så det är bara bra. Härligt att hinna vara med honom ordentligt, när jag jobbar heltid i Linköping och pendlar hinner jag inte träffa honom så mycket på vardagarna så de här dagarna är guld värda. ja nu var det länge sen vi träffades så det måste vi göra. Har läst bloggen och förstår om du inte har ork med det vissa dagar i och med sjukdomen. Kanske kan ses nån helg framöver när Johan är ledig också så han och Fredrik kan träffas också. Vi kan komma till er om det är svårt för er med tanke på att det var nåt fel med bilen.



skriven

Kommentera inlägget här :