Varför skall mammor alltid tävla?

Hej

Innan jag själv fick barn, förstod jag inte att det verkligen var sån tävlan imellan oss mammor. Trodde aldrig på, när min syster sa, att det fanns de som gjorde allt för att hacka på andra mammor, för att själva känns sig lite bättre.

Men så kan det väl verkligen inte vara?

Men det finns så mycket tävlan och avundsjuka att det e sjukt alltså.
Det började ju redan när man var på första mammagruppen. Vem gjorde egna pureér till sin bebbe, vem fick sitt barn först blöjfritt och kunde sova en hel natt utan att lillen väckte en. Med tiden växte även allt omkring:  Vem hade redan hunnit med att baka, lagamat och storstädat innan dagen var slut. Och på det hunnit varit ute och lekt med sina barn på lekplasten. Inte jag ialla fall. Har väl klarat av en på den listan. Om ens det.

Sen detta trevande om märkeskläder och vagnar. Att ens tänka tanken att ha en förra årets modell på sin barnvagn är helt uteslutet. Kankse det bara är så i de större städerna men fy va jobbigt sånt är. Man skall ta stenkoll på vilka märken som är inne eller ute.  Varför kan man inte bara få ha fina bra kläder som matchar?
Till min mista lilla kille köpte jag väldigt fina kläder ifrån Lindex. Tag 3, betala för 2. Fina klara färger, som framhäver hans fina drag. As snyggt. Så lämnar man butiken glad i vågen och på vägen hem träffar men en sån mamma som älskar att peta tummarna i ögonen på folk. Hon frågar vad man köpt. Jag visar glatt upp sin lilla påse. Ångrar direkt mitt val av köp och vill bara stoppa ner påsen igen under barnvagnen.
-Åh va fina de var. Men hennes ansiktsuttryck säger nått helt annat. "Hur kunde du köpa dessa kläderblick, ursch"
-Jag har också köpt lite vårnytt , säger hon snabbt och vips tar hon upp sin påse ifrån PO.P. Ett märke som är värt att visa att man köper. Man vill bara tacka och säga hej då för att gå hem och gräva ner mej.

Nu har inte vi alla mor och farföräldrar som kan ge våra barn allt de pekar på men jag uppskattar hellre att de spenderar tid med sina barnbarn. Än att - titta vilken fin ny cykel de fick ifrån mormor eller att de betalar för kollot de ska till i sommar. Jag vill att de skall kunna ställa upp som barnvakt när man ber dem och fråga på egen vilja att barnbarnen deras kan komma över i helgen och inte se det som ett måste. Deras jobb som mor- och farföräldrar kan väl tänkas att vara att skämma bort barnbarnen lite men det behöver ju inte vara med saker utan med kärlek och tillgivenhet. Framför allt TID. Men detta eviga tjat om att de har så bra mormor, farmor osv enbart för att de får en massa leksaker, kläder osv till sina barn är väl inte därför man vill ha dem nära?? Är det?

Eftersom jag har tre barn har vi väldigt mycket rutiner i vår familj. Allt rör sig runt tiderna när vi skall äta. Jag och Fredrik(min sambo) är ju diabetiker så vi måste ha besträmda tider när vi får i oss mat. Detta har ju underlättat en del när det gäller nattningen med våra barn. Jag är as glad över att alla mina tre troll ligger och sover kl 20. Men jag vet att flera kan ha stora problem när det gäller just nattning utav sina barn.
En värninna till mig har stora problem med nattning utav sina två barn. Då vart jag en sån där hemsk mamma som mamma-malla sig. Jag kände mej hemsk. Hon berättade verkligen hur jobbigt hon har det om kvällarna och jag bara sa ...
-Mina sover redan och jag har aldrig haft problem med den biten. Fy fan va dum jag va. Så förlåt för de. Du vet vem du är.


Så varför måste vi framhäva oss själva som den bästa mamman i världen? Varför försöker vi sätta krokben på varann enbart för att känna oss lite bättre för en stund?

Varför är det så här???? Vet du?

Kanske är det nått vi behöver göra för att känna att det vi gör, faktiskt har nån betydelse? Men det vi redan borde veta är ju att våra barn, inte blir lyckligare enbart för att vi köper dem en massa nya saker eller inte kan låta vara dem sysslolösa i några timmar. Barns fantasi mår faktiskt bra utav att de har tråkigt ibland. Då får de ju själva hitta på vad de skall göra för att få tiden att gå. Istället för att springa runt på barnsång hit, simmning dit. På så sätt växer deras fantasi till liv. Jag minns mig själv vara en prinsessa för en dag. Hade 100 olika hästar och sprang snabbast i världen. Min fantasi hade inga gräner..det var helt underbart.

Man behöver inte ha en massa pengar och överösa ens barn med flera nya leksaker/filmer varje vecka. Det dom vill ha allra mest är ju vår uppmärksamhet, och den får de ju inte om vi skall springa runt och vara perfekat hela tiden med nystädat hus och mat på bordet när sambon kommer hem.

Jag tycker att vi skall sträcka på oss och må bra utav att ha lite dammråttor i hörnen. För det visar ju bara att ni har haft annat kul för sig än att städa för att få ett perfekt hus utåt. När ni kan må bättre som familj inåt, för lite skit har ju aldrig skadat någon.

Bild På lilla Theo hos mormor och morfar Bild på alla mina tre små grisar hemma hos mormor och morfar En bild på Evelyn när hon spelar golf hemma hos mormor och morfar    (Påsk -09)
Tre fina bilder på mina troll

Kramis

Kommentarer :

#1: Jocke

Nu är det någon som har missuppfattat något..

Det heter inte dammråttor utan änglarnas filt tofflor.



Men måste hålla med om att detta tävlande börjar gå överstyr. Om man nu lyckas med att göra allt på sin lista, vad är det då som inte har blivit gjort den dagen. Har man missat något kanske, kan detta var att leka med sitt/sina barn.



Fint skrivet vännen

kram

skriven
#2: Bibbi

Jättebra Sofia! Nu är du på G tror jag...Du har fattat... Stackars dom som ALDRIG fattar poängen med att ha barn.

KRAM KRAM

skriven
#3: Anonym

Hej vännen! bra skrivet, jag har bara dragit mig från såna där snobbar. och det du skrev om nattning, det är ju bara så att alla barn är inte lika, men förr eller senare ger det väl med sig på nåt sätt. Att vara förälder är bannimej det svåraste som finns ibland!

Kolla in mig på facebook förresten. Heter mitt vanliga namn där. bli medlem vet jag.

Kramis!!

skriven
#4: Sosso

Hmmm...skulle gärna kolla upp dej men vet inte ens ditt namn :P



D har inte lämnat några fotspår efter dig ;)

skriven
#5: Marina

Sorry gumman! det var jag som skrev det där inlägget som slutade med kramis!

Marina alltså :-)

skriven
#6: Sosso

hahaha ok



Du e nu addad på facebook ;)

skriven

Kommentera inlägget här :